aldrig mer skogen i järle!!!

sitter just nu mitt ute i ingen stanns hemma hos syrran i torpa som ligger nära järle som ligger utanför örebro.
först så gick jag syrran och pappa på promenad, och då känner jag hur det är något som kryper på min kind, och som ni inte vet har jag panik för småkryp och andra äckliga små saker. till min förfruktan så var det en äcklig älg fluga jag fick panik började skrika, och ja helt ärligt så kom det faktiskt en tår. syrran och pappa tyckte jag var töntig och skulle skärpa mig för att det var folk runt om kring.  efter promenaden så gick vi in, jag började plugga körkortsteori och somnade som vanligt (hatar att läsa viktiga saker) syrran väcker mig och säger att vi ska plocka svamp, jag lunkar med ut i skogen och har glömt bort älgflugan som jag tidigare stött på. jag och syrran vandrar runt i skogen och självklart hittar vi ingen svamp, men däremot hittade jag en envis älgfluga i hennes luva, jag började slå och banka skiten ur den medan hon stog som fryst och undra vad jag höll på med, sedan när hon fattade att det var en älgfluga så sprang vi hem, jag bad syrran kolla mina kläder och min halsduk hon hittade inget, så när vi väl kommer in på hennes tomt så säger jag att vi ska ha tomt runda och kollar ner på min halsduk samtidigt, och vad ser jag då ? JO EN JÄDRA ÄLGFLUGA!!!!!

Älgfluga (Lipoptena cervi) är en art av lusflugor (familjen Hippoboscidae). Flugan är en blodsugande parasit som lever på stora hjortdjur såsom älg, hjort och rådjur, men kan också förekomma på hästar. Följaktligen kallas insekten även för älglus eller hjortfluga.

Älgflugan är cirka 5 millimeter lång och relativt ny i den nordiska faunan. De vuxna insekterna börjar söka värddjur efter kläckningen i augusti-oktober. Den till kroppsformen platta flugan landar på sitt värddjur och bryter av sina vingar för att leva resten av sitt liv på värddjuret. Därefter kryper den in i pälsen och suger blod. Den släpper sina larver till marken och dessa blir flugor på hösten. Den brukar ta miste på sina värddjur och människor, som även kan bli bitna, men de kan inte använda människoblod för sin utveckling. Betten är inte farliga eftersom flugorna inte tros bära med sig några farliga virussjukdomar, dock kan betten ge klåda och svullnad.

Älgflugan är svår att bli kvitt när den väl landat eftersom den är både flat, tjockhudad och försedd med rejäla klor på sina fötter som den kan hålla sig fast med. Den kilar snabbt in under kläderna och gömmer sig, och den är nästan omöjlig att slå ihjäl med handen. Hamnar den i håret kan det krävas en kam för att få bort den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0